Oudjaarsdag

Je machtsspelletjes zijn over. Je hebt geen macht meer over mij. Tijd voor je volgende slachtoffer.

Hier zit ik nu, midden in de nacht, 9 minuten over 2. Zoals vaker het afgelopen jaar sla ik nog wel eens een nacht over. Waarom?
Omdat ik gewoon niet kan slapen. De week van de volle maan is altijd al een hel maar soms ben ik ook gewoon niet moe genoeg. Het kan door mijn leeftijd komen of door mijn onregelmatige werktijden, of omdat  ik een hele actieve baan gewend ben en na ruim een week vrij mijn energie niet kwijt kan. Omdat ik geen zin heb om te wachten totdat ik in slaap val sta ik dan maar weer op. 
De koffie heb ik al gezet, dat smaakt me altijd. Ik moet niks vandaag dus mocht ik toch nog moe worden kan ik altijd weer proberen of ik over een paar uur wel kan slapen. 
Maar oudjaarsdag dus. Voor velen een feestdag, voor mij de ergste dag van het jaar. Ik heb het nooit een leuke dag gevonden, als kind zijnde al niet. Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde vond ik het een geforceerd gezellige dag. Doen alsof het leuk was, mijn moeder die zich ineens heel anders gedroeg dan normaal omdat het gezellig moest zijn. Ik vond het altijd gedwongen gezellig. 
Tijdens mijn relatie met nex gingen we al die jaren naar zijn vriend die zich helemaal lam zoop en daardoor steeds verbaler werd op een manier die past bij mensen zonder een beetje fatsoen. Zijn vrouw praatte aan een stuk door over al haar kwalen, over hoe slecht ze het had en alles wat ze in haar leven al meegemaakt had. En hoe meer ze dronk hoe dramatischer ze werd. 
En dan de oliebollen bakken voor mijn nex. De volgende dag kon ik ze weggooien maar hij wilde altijd zelf gebakken oliebollen. En stom als ik was zorgde ik daar voor. 
En nu, nu moet ik niets, meestal ga ik op oudjaarsavond vroeg naar bed en laat de rest van de wereld lekker feesten. Voor mij hoeft het niet. Ik gun {bijna} iedereen een gelukkig nieuwjaar,  maar waarom moet ik mee doen aan die verplichting. Omdat iedereen dat verwacht?!
Nee, ik pas. Ik hoef niet zo nodig en geniet lekker alleen op de bank meer dan wanneer ik verplicht mee moet doen. Laat mij maar met rust.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Einde verhaal.

En ja hoor!!!

Eigenschappen narcist